Vážení a milí, letošní sezónu zahájíme v sobotu 5. dubna 2025. Těšíme se na vaši návštěvu.
Kostel Nejsvětější Trojice
Sakrální prostor hradu Rabí
Stručné dějiny kostela
Hradní kostel Nejsvětější Trojice byl patrně založen ve 14. století, avšak vysvěcen byl až v roce 1498 (poté, co jeho výstavbu dokončil Půta Švihovský z Rýzmberka).
Hradní kostel si v podstatě zachoval svou pozdně gotickou podobu, byť do jeho vzhledu zasáhly úpravy v následujících stoletích (v 17. století byla přistavěna sakristie, v 18. století přibyla předsíň a sanktusová věžička). Významnější úpravy se dotkly interiéru, jehož podoba byla několikrát doplněna a pozměněna, takže ve 20. století se ve vnitřních prostorách nacházely doklady téměř všech výtvarných stylů, gotikou počínaje a secesí konče.
Svou základní funkci naplňoval tento prostor do roku 1970, kdy přišel o status farního kostela. Na sklonku sedmdesátých let 20. století byl navíc kostel odsvěcen. Poté byl zanechán svému osudu a začal velmi rychle chátrat.
Na lepší časy se začalo blýskat po roce 1989. Došlo k výměně krovu a střešní krytiny, byla obnovena venkovní fasáda a část investic směřovala také k restaurování mobiliárního fondu.
Kostel jako takový je bohužel v současnosti pro veřejnost nepřístupný. Lépe řečeno, v letních měsících je zpřístupněno podzemí kostela, které je využíváno jako výstavní prostor.
Interiér kostela
Hradní kostel je jednolodní stavba, kterou zakončuje pětiboký presbytář. Loď i presbytář kostela jsou zaklenuty síťovou klenbou. Presbytář uzavírá prostý triumfální oblouk, považovaný za jednu z nejstarších částí hradního kostela. Proti němu se nachází tribuna, která se do lodi otevírá třemi hrotitými oblouky a kterou nesou hranolové pilíře. V severozápadním rohu kostelní lodi se ukrývá točité schodiště, které vede na tribunu a do podkroví.
V lodi kostela se nachází dvě okna, zatímco v presbytáři bylo prolomeno oken pět. Všechna okna mají žulové ostění a svým vzhledem odpovídají gotickému tvarosloví. Původní vstup do kostela se nachází v západní stěně a je rámován sedlovým portálem (tento portál v současnosti zakrývá pozdně barokní předsíň).
S interiérem je pevně svázána barevná výmalba stěn a stropu. Starší vrstva omítek byla odkryta formou sond (konkrétně v presbytáři je odhalena část gotické fresky s motivem ukřižovaného Krista, v předsíni pozdně renesanční heraldické motivy). Část kostelních stěn pokrývá pozdně barokní výmalba. Většinu plochy však zaujímají secesní fresky z roku 1907 – v lodi jsou stylizované ornamenty a v presbytáři figurální výzdoba (po obvodu presbytáře byli vyvedeni čeští světci a v jeho středu Nejsvětější Trojice).
Nepřehlédnutelná je erbovní galerie Švihovských, kterou tvoří čtrnáct erbovních znamení na svornících klenby. Tyto znaky představují dvě genealogické linie pánů z Rýzmberka – první z nich připomíná rodinné vazby Jana z Rýzmberka, druhá se vztahuje k Půtovi Švihovskému a jeho blízkým. Původní erby byly později doplněny o erb Lambergů a znak města Rabí.
Středověký mobiliář kostela Nejsvětější Trojice
I díky zasvěcení kostela víme, že hlavní oltář odkazoval k Nejsvětější Trojici. Jeho základem byly polychromované dřevěné sochy Boha Otce a Krista, které pravděpodobně doplňovala drobnější plastika holubice.
Při levé straně stál křídlový oltář svatého Jiří (tak zvaná Rabská archa). O pravém postranním oltáři lze spolehlivě říci, že byl zasvěcen svaté Anně a že se z něj zachovala pouze plastika této světice.
Novodobá podoba interiéru hradního kostela
Současný hlavní oltář vznikl v 18. století. Jeho podoba odpovídala baroknímu tvarosloví – do jeho středu byl zasazen obraz Korunování Panny Marie a dále na něm byly zlacené ornamenty, sochy světců a sošky andělů.
Levý postranní oltář byl zasvěcen Panně Marii Bolestné. Pravý postranní oltář byl zasvěcen Všem Svatým. Svým vzezřením připomínal kapličku a v jeho středu se nacházel Votivní obraz Chanovských, který znázorňoval Pannu Marii se svatými Barborou a Filomenou a zástupem svatých. K baroknímu mobiliáři patřila kazatelna, dekorovaná dvěma řezbami s motivy evangelistů, a varhany.
Z vybavení hradního kostela lze připomenout ještě lavice a kamennou pokladničku z poloviny 18. století. Kromě výše uvedených a poměrně rozměrných předmětů tvořilo vybavení kostela množství drobnějších předmětů.
V tuto chvíli se v hradním kostele žádný mobiliář nenachází, veškeré vybavení bylo v sedmdesátých letech 20. století odvezeno do depozitáře Národního památkového ústavu.
Oltář svatého Jiří
Tak zvaná Rabská archa představuje pozdně gotický, křídlový oltář. Při zavřeném stavu byly na křídlech oltáře k vidění podobizny svatých Pankráce a Mořice. Když byl oltář otevřený, daly se patřit obrazy svatých Jana Křtitele a Jana Evangelisty. Středovou část tvořila socha svatého Jiří v brnění, který mečem zabíjel draka.
Součástí vnitřního vybavení kostela byl tento oltář do konce 19. století. V tomto období byl darován Národnímu muzeu v Praze. To je jeho vlastníkem dodnes, byť archa samotná je trvale zapůjčena Národní galerii v Praze.
Oltář Všech svatých
V době barokní byl pravý postranní oltář zasvěcen Všem Svatým. Dřevěné retabulum svým vzhledem připomínalo kapličku a jeho výtvarné řešení korespondovalo s hlavním oltářem – polychromie připomínající mramor, sloupoví, drobná sochařská výzdoba. Centrem oltáře byl votivní obraz Jana Jindřicha Chanovského z Dlouhé Vsi a jeho manželky Anny Barbory Častoralské z Dlouhé Vsi, který vznikl v roce 1636 a znázorňoval Pannu Marii se svatými Barborou a Filomenou a zástupem svatých.